קטגוריות
בריאות

קיום מצוות האסלאם בעת מחלה

האסלאם מציב את השמירה על החיים כערך עליון. כחלק מעקרונותיו אין הפרדה בין דת ורוחניות, והמוסלמים תופסים את הסבל (לרבות מחלות) כחלק בלתי נפרד ממסע החיים, כמו גם כמבחן אמונה.

כחלק מעקרונות האסלאם לשמירה על דת יש עליונות ויחד איתה שמירה על החיים (גוף ונפש כאחד). כל פגיעה בגוף ובנפש נחשבת לאסורה בהחלט, לכן ישנם איסורים ברורים הנוגעים לעישון לדוגמה.
במידת הצורך יש לשאוף לטיפול יעיל ככול שניתן, יחד עם מתן עצמאות לחולה להחליט על הטיפול המתאים עבורו, כל זאת במידה והאדם נמצא בצלילות דעה. ככלל האסלאם אוסרת על ביצוע נזק לגוף במודע.

קיימת התייחסות משמעותית בכתובים לקיום מצוות האסלאם בעת מחלה והקלות אשר מטרתן להקל על סבל; מוסלמי מאמין מתפלל חמש פעמים ביום, בעת מחלה הוא יכול לקיים את מצוות התפילה בישיבה או בשכיבה. חודש הרמדאן אוסר על כל מוסלמי לאכול ולשתות מעלות השחר ועד לשקיעה, אך פטורים מאלו יהיו חולים במחלות קשות, נשים בהריון ופגועי נפש. בכל הנוגע לסוגיות רפואיות בעולם המוסלמי הצורך יבטל איסור, כלומר אם ישנו מקרה בו החולה עשוי לעבור על איסור, אך פעולה זו תביא להחלמתו הפוטנציאלית, דבר זה נחשב למותר (לדוגמה תרופות שאינן נחשבות כשרות).

במידה ויש שני גורמים אשר עלולים להזיק לגוף ולנפש והם אינם בשליטתו של האדם, יש לבחור באופציה אשר תגרום את הנזק המצומצם ביותר. דוגמה לכך ניתן לראות במתן אישור להפסקת חיים של עובר, במידה ואימו מוגדרת כנמצאת בסיכון גופני ו/או נפשי.

תועלת החברה נחשבת לעולה על זו האישית, כך שלמרות שגוף האדם נחשב לקדוש בחיים ובמוות, תרומת איברים נחשבת למקובלת, היות והיא עשויה להציל חיים של אחר. צריכת חומרים משכרים הינה אסורה באסלאם אלא אם מדובר בתרופה שיכולה להקל על החולה, כאמור הצורך יבטל את האיסור. ככלל ניתן לומר כי החיים מקודשים ויש להקל על החולה ככול שניתן עד למוות.

ההיבט הרוחני

בקרב מוסלמים ההיבט הרוחני מהווה חשיבות עליונה ושימוש בתפילה מספק תרומה חשובה בהקלה על מצוקת החולה ומביא לרגיעה נפשית המסייעת להתמודד עם הסבל. אם כן חשוב שלא להזניח את האספקט הנפשי ולהתמיד בתפילה ובקיום המצוות גם בעת מחלה, אך רק אם מצב החולה מתיר זאת.

טיפול והפחתת הסבל הם הראשונים במעלה מתוך מחשבה כי אלוהים אינו רוצה שהאדם יסבול.
אין הפרדה בין אמונה ורוחניות והן מלוות באופן בלתי נפרד את המוסלמים בעת סבל ומחלה. לטובת שמירה על איזון חשוב להתייחס להיבט הרוחני, במיוחד בעת מחלה ומכאובים. התפילה תסייע להקל על סבלו של החולה כמו גם תמנע מחלות נוספות והחרפתן.

דילוג לתוכן