קטגוריות
בריאות

בריאות ורפואה באסלאם

האסלאם נחשבת לדת מונותאיסטית הנוסדה על ידי הנביא מוחמד. הדת מבוססת על הקוראן שהובא מאלוהים לנביא מוחמד ומאגד בתוכו את העקרונות על פיהם נוהג העולם המוסלמי. הקשר בין הגוף והנפש מתוארים כמשלימים וטיפול רוחני מהווה מרכיב מרכזי בדת. תפיסת המוסלמים הינה כי כאב, סבל ומחלות הינם חלק מהחיים, יכולים לפגוע בכל אדם ובאים על מנת לבחון את עומק אמונתו.

בעת מחלה, ערכיו של אדם מוסלמי ישתנו בהתאם לאדיקות אמונתו ומידת דתיותו, כמו גם למצבו הכלכלי והרקע התרבותי שלו. במידה ויש סוגיות שיש לפתור הנוגעות לחולה מסוים, ימצא להם פתרון בכתובים השונים, בדגש על הקוראן והסנה.

עקרונות חשובים 

כחלק מהעקרונות הבסיסיים של האסלאם יש עליונות גבוהה לשמירה על הדת ולשמירה על החיים. לכן נקבעו עקרונות רבים בכתובים המעודדים לרפא מחלות. ריפוי חולים הוא ציווי של האסלאם ובהתאם לכך יש התייחסות רבה להקלה על סבל (לדוגמת היתרים שונים לחולים בימי צום) כמו גם לתרופות / פעילויות מצילות חיים (לדוגמת השתלת איברים). לפי התפיסה הרווחת אדם בוגר הנמצא בצלילות דעתו יכול לבחור האם לקבל טיפול למחלתו, כלומר לחולה יש ריבונות מלאה על גופו. יחד עם זאת הצלת חיים היא ערך עליון, כמו גם מניעת נזק והענקת טיפול יעיל לחולה.

כחלק מעקרונות האתיקה באסלאם אסור לעשות שימוש בחומרים הגורמים נזק גופני או נפשי לדוגמת עישון ומשקאות חריפים. למרות שהדת מקדשת את הגוף בחיים כמו גם לאחר המוות, מותר לתרום איברים לשם הצלת חיים. החיים באסלאם הינם ערך עליון וחשוב לשמרם, יש לכבד את גוף האדם, לשמור על חייו של האדם, לא לפגוע בו ולשמור על בריאותו. טובת החולה הינה במקום ראשון וכל דבר שיכול לשפר את מצבו ויעיל לחולה מותר על פי הדת.

ביקור חולים נחשב למצווה ומפגשים אלו מלווים בתפילה למטרת הבראה. כחלק משילוב הפן הרוחני בכל הנוגע למצבי חולי, התפילות לפי האסלאם מסייעות להשיב איזון, אשר ימנע את החרפת המחלה, יוביל לתחושה כללית טובה ולהקלה.

ככלל ניתן לומר כי דת האסלאם אוסרת על כל פגיעה בנפש ובגוף האדם כמו גם בחברה באופן כללי. כל דבר אשר יכול לסייע למצבו הנפשי והפיזי של אדם, נחשב למותר ומועיל. החיים הינם מסע שבמהלכו מחלות וסבל ישתלבו ויבדקו את האמונה, המוות הינו חלק ממסע זה והוא מקרב את האדם לאלוהים. החיים מקודשים ויש לעשות ככל שניתן על מנת לשמרם.

דילוג לתוכן